Diagnos PMDS

Idag tog jag äntligen mod till mig att ringa till vårdcentralen å sa, Hjälp mig.
Bekräftat och fått diagnosen PMDS.

Under flera månader har jag kartlagt min nedstämdhet, mina totalt orkeslösa perioder. Faktiskt tack vare att Nyhetsmorgon tog upp detta ämne.

Det är nämligen som så att dagen då jag har ägglossning rasar min värld, totalt. Pang bara! Och den fortsätter rasa i 1 vecka och 4 dagar. Fram tills min mens kommer. Då släpper all ångest och oro som en propp. Sen blommar min värld i ca 2 veckor och jag är världens lyckligaste. Fram till ägglossning nästa månad, sen är det samma visa igen. Under dessa två veckor så är jag som en helt annan person. Jag har ont i hela kroppen, jag gråter 5 gånger om dagen, ingen stubin what so Ever, sömnproblem, orolig, sötsug, jag hatar folk och vill inte träffa någon efter klockan 18 av någon anledning? m.m listan kan fortsätta föralltid. 

Kan ni tänka er att mitt liv är som
en berg och dalbana? Detta behöver inte vara normalt. Jag har alltid varit lite PMSig. Men det har eskalerat efter att jag födde barn. I följd med detta har smärtan vid ägglossning ökat samt mensvärken. Tro mig, det är ingen förlossningsdepression eller annan depression då jag är superlycklig 2 veckor i månaden. Det berättade även läkaren då jag trodde jag tappat huvudet nånstans och börjar bli tokig.


Anledningen till att jag överhuvudtaget öppnar mig om detta är för att få fler att inse. Detta är inte normalt.  
Känner någon igen sig? 3-5 % av Sveriges kvinnor lider av detta. Ring din vårdcentral, det finns hjälp att få!

Man har inte pmds bara för att man är lite grinig vid mens, nej nu snackar vi på en helt annan nivå.







Natalie

Jag hade också såna här problem och gynekologen trodde ja hade hormonrubbning så jag började med hormonppiller och det hjälper jättemycket. Blir fortfarande trött o rätt ledsen men allt är mycket lindrigare med humörsvängningarna. Så du kan ju testa dig fram med kombinationsppiller se om d hjälper lite iaf :)
Kram!

Svar: Oj, hormonrubbning! Jag behöver nog googla. De grejer jag har fått ska tydligen funk direkt å man mår tydligen super bra! Vi får väl se nästa månad ;)
Livan



URL:


Emma

Har vuxit upp med detta då min syster har fått diagnosen. Förstår att det måste vara tufft. Skönt att du fick en diagnos! Hon går på anti depressiva och det funkar för henne. Oftast :) hon är nöjd :) Med vänlig hälsning, Emma.

Svar: Vad glad jag blir å läsa att medicinen funkar :) ska snart testa^^
Livan



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?