Nattningar och sömn

Äntligen börjar vi få tillbaka vardagsrutinerna som vi en gång hade. Hon vaknar numera 01, 04, 06, 08 typ. Hon verkar vilja ha mat varje gång men jag har nu börjar fundera på om hon verkligen vill det eller om jag bara går på rutin? Kanske räcker med nappen. Glömmer bort när jag går kisandes t köket som en zombie å gör ersättningen.
Förkylningen var helt klart ett givet problem till hennes rubbade sömn de sista veckorna. Men man spekulerar ju mycket på vad det kan vara mer. Jag minns så väl när jag läste Lindas blogg om att deras lilla Neis hade problem å dom kom plötsligt på att det antagligen var för att hon var mörkrädd. Och jag kan verkligen återkoppla till mig själv när jag var liten, jätte mörkrädd var jag. Så jag har prompt haft nattlampan tänt varje kväll och ljuset från hallen har oxå gärna fått lysa in. Men så fick jag höra "men för jössenamn släck ner". Sagt och gjort, hon kmr till ro mkt fortare. Man har ju hört detta självklart men oxå att dom kan bli rädda när de vaknar och inte vet var de är. 
Och ännu en simpel grej har vi ändrat. Hon har tidigare haft pyjamas under täcket. Nu har hon pyjamas med filt uppepå täcket. Hon blir ju så varm. Idag var det tredje dagen nattningen gick på första försöket. Och idag kunde tom pappsen natta! Andra gången i hela hennes liv hon har accepterat det. Jag är så glad. 





My

En tanke som slog mig var att hon måste ät väldigt dåligt under dagen för att vela ha ersättning alla dom gångerna på natten?!
Märta får ersättning och är drygt en vecka yngre, och har sovit utan mat på natten sedan hon var 3 månader drygt och nu får hon alltså 4 mål ersättning om dagen á 200 cl och frukostgröt på 0,75dl, middag med mat på ca 8-10 skedar och ibland fruktpuré till kvällen.
Men alla barn är ju olika, är man natthungrig så är man, men måste vara sjukt jobbigt.
Prova att ge nappen först, hon kanske nöjer sig med det 2 av gångerna iaf.
Annars får man ju ge efter det.
Nattlampa tycker jag man ska ha på till dem små, för man vill ju se när man tassar in till dem. men man kan ju ha en svag lampa lixom. ;)
Lycka till med era nya rutiner och era nattningar

Svar: det är inte helt kålsvart utan det lyser in från lampan på luftvärmepumpen som sitter utanför hennes rum :) ja fast hon äter alltid dåligt. hon äter max 120 ml åt gången. Kanske 3-5 ggr om dagen. Drf har jag velat masa i henne mer hela tiden. men då blir det så hon småäter hela tiden. men nu får hon morgongröt, matpure och fruktpure på dagen och kvällsgröt och lite välling iblandat i sista ersättningen. vi har hunnit komma ganska långt med portionerna så de är inte så små längre :)
Livan



URL: http://lifeasafamily.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?