1000 olika synpunkter på hur man värmer upp ersättning

Jag har som sagt aldrig trott att jag skulle behöva tänka på detta. I början tog jag bara för givet att det skulle fungera och att det skulle finnas tillräckligt med bröstmjölk. Numera har jag pluggat intensivt å försökt få allt till att fungera, givetvis så smidigt som möjligt.

Tex så finns det ett hav utav olika nappflaskor av alla dess sorter.
Och för att inte nämna djungeln om ersättning! Finns så många olika åsikter och meningar om hur man blandar, gör si och så , hit och dit. Diskussioner om alla bakterier osv osv.
Här har vi gjort som så att vi tagit kallt vatten, micrat upp till lagom temperatur och därefter blandat i pulvret.

Ni känner säkert igen, att man "ska" koka upp vattnet först? Ja men här har vi kommunalt vatten så vi behöver inte oroa oss för dom bakterierna. Och I sverige har vi dessutom väldigt bra vatten. Texten på förpackningen, tror jag, är mer ägnat åt andra länder. Däremot har man egen brunn bör man Koka vattnet först Och man ska ju inte ta varmt vatten ur kranen å micra. 
Och man ska inte micra med pulvret i för då försvinner näringen.

Blev tipsad om att ha flaskvärmare bredvid sängen. Ja alltså med färdig blandad ersättning, klar att äta. Fyller en flaska med massa käk, å man bara tar i och ur när det är matdags och sätter tillbaka den när hon är mätt. Och stå så hela natten. Huuuuur smidigt som helst. Gjorde så ett par nätter förra veckan men då fick jag skäll av pappsen här. Att bakterierna stortrivs i det. Vad tror ni? För bra för att vara sant?

När vi e ute på tur har vi kokat upp å hällt vattnet i termos. 

 Får man värma på ersättningen lite om hon tog en paus i ätandet å sen vill ha mer eller måste den slängas? Alltså om den stått typ 5 min?

Jag googlar, men alla gör tydligen på olika sätt, så då gör väl jag på mitt sätt... Smidigaste snabbaste möjliga sätt. 

Det finns dessutom absolut inget dokumenterat att ett barn ska ha blivit sjuk beroende på hur man värmer vattnet till ersättningen. 

Just nu har vi NAN 1 och Semper lemolac å kör lite varannat. Men jag misstänker att hon inte blir lika mätt på lemolac.






My

Vi kör på kokande vatten, i termos och kyler ner det till lagom temp vid måltiderna.
Har lärt mig att det måste koka (från bb) och att ersättningen kan stå en helt dygn blandad och klar (i kyl), innan man ska slänga den.
Detta har personal från bb, 34an (förtidigt födda), bvc i färgelanda och vänersborg sagt, så den infon litar vi på, men svårt att säga vad som är rätt och fel i detta med barnhantering, finns som du säger 1000 olika åsikter och sätt.

Förresten vad tyckte du om ditt hembesök av bvc? Jag blev besviken på mitt, dock bor vi i olika kommunen, men roligt att höra ändå



URL:


Sofia

D kan ha färdigblandad i kylen. Men du kan bara värma den en gång.. Du ska alltså inte ta ut den värma den sedan ställa in den och värma igen, då bildas bakterier. Du gör du givetsvis som du vill men bakterier trivs som bäst i 30-70 grader , Jag kokade vattnet i tekokaren sedan fick det stå tills vattnet va lite lite för varmt, ner i en termos och så färdigdoserat pulver i en doserare så har jag det vid sängen bara tända lampan i ned vatten och pulver skaka färdigt ;) snabbt enkelt smidigt! ;) jag har alltid kört sempers, jag prövade nan men minsta pojken fick ännu mer ont i magen av den, så körde lemolac och i början sempers som du köper på apoteket med andra magbakterier! Blanda hälften hälften de kan du även göra med nan och lemolac blanda dom hälften hälften för lemolac är snällare emot magen, :)

Svar: Tack för tipsen! :)
Livan



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?