Förlossningsberättelse del 1

Har äntligen knåpat ihop en förlossningsberättelse. Del 2 kommer senare. 
Som några kanske förstått så upplevde vi förlossningen som väldigt dramatisk. 
Jag lyckas inte riktigt sätta ord på känslorna så att ni kan förstå men det 
är så mkt som personalen kunde göra annorlunda. Många småfel som inte
ens borde ske. Det är många gånger jag börjat gråta när jag tänker på förlossningen eftersom det skall vara något fint att minnas när våran lilla Thea kom till världen. 
Detta har gjort att jag är förslossningsrädd och kommer begära kejsarsnitt nästa gång.
Som några kanske vet så var det alltså förlossningen på NÄL.
Rekommenderar alla att ta ut sin förlossningsjournal så ni kan läsa om när, var och hur.
Använt mig av många svordomar och utropstecken då det är lättare att beskriva situationerna så. 
Den 5 november skall vi ta detta vidare, kontakta överläkaren på förlossningen och berätta precis hur jag känner.
 
 
 
Vår förlossningsberättelse 
 
11 sept
Vaknar kl 4.30 på onsdags morgon av världens värk. Springer och kissar, aj aj aj ...
Typiskt tänker jag, 11 sept idag plus att jag kom i säng så sent i natt så endast 4.5 timmar sömn.
 Snart ringer Peters klocka och snart dags att gå upp. Får fyra väldigt onda värkar under en timme.
Peter vägrar åka till jobbet (tack och lov)
 
Tar två Alvedon, som inte tar bort smärtan. Yaay, det är riktiga värkar!
Chattar med mammorna på fb och får moraliskt stöd, fina vänner <3
Ett par varma duschar gjorde susen!
Och älskling gjorde smaskens frukost.
Ungefär klockan 09 kom den där omtalade slemproppen, utan tvekan !
 
Under hela förmiddagen kommer värkarna väldigt oregelbundet.
Allt från 30 min mellan ner till 10 min men rackarns vad ont..
 
Det börjar bli väldigt jobbigt och jag somnar mellan nästan varje värk.
Men så vaknar jag av smärtan å får mer eller mindre panik varje gång så känns smartare att försöka hålla mig vaken.En gång drömde jag om Kina puffar, ni vet chokladen? Och blev förbannat sugen så min älskade åkte och köpte det till mig och fruktsoppa eftersom jag knappt får i mig någon mat.
Det var det godaste jag ätit i hela mitt liv!
Vid lunchtid kollade vi på första avsnittet av Sons of Anarcy men minns inget alls av det nu i efterhand. 
 
Tiden går, klockan är nu runt 15.30 värkarna är nere på 7 min å vänder, men ökat rejält i styrka så då tycker Peter vi ringer in å kollar vad dom säger. Mitt i samtalet får jag en hemsk värk och dom första tårarna kmr.
Bm i luren tyckte vi kan komma in på kontroll nu för jag har legat med värkar så otroligt länge, nästan 11 timmar. Jag förberedde mig på att bara få en sovdos och det var bara hem och vila, för värkarna ska komma 3-4 min för att man ska åka in. Åh snälla sovdos jag är så trött.
 
I bilen och på vägen in till förlossningen gör det svin ont. Sjuk smärta!
Peter släpper av mig vid entren och åker sedan å parkerar bilen. Undertiden tjötar en kärring med mig,
Åh snälla låt mig va bara. Orkar inte va trevlig nu, fattar du inte det??
 
Väl inne på förlossningen får vi komma in till ett kontrollrum och dom sätter på ctg kurva lr vad det heter.
Peter förklarar för mig att det är bebisens hjärtljud och att den registrerat värkarna.
Det hade jag ingen aning om för det var det ingen som förklarade. Vi sitter å väntar i ca 30 min utan en enda jävla värk. HALLÅ KOM IGEN NU DÅ. Äntligen kom en som gjorde jätte ont, då var det dags att koppla ur maskinen. Typiskt nog kommer det 2 onda värkar strax efter. Dom kmr tycka jag är en sån mes, tänker jag.
Sedan en gynundersökning, spänningen stiger. Blir det bebis idag eller inte?
Hör och häpna, helt utplånad tapp och öppen 4 cm!
Halleluja, jag har inte inbillat mig all smärtan.
Värkar 3-4 min , in My ass...
 
Vi skrivs in klockan 16.45 och visas till förlossningsrummet med hjälp av en gåstol, tycker dom är så himla fula men jösses vilken bra uppfinning! Peter springer iväg till kiosken och sköterskan visar mig lustgasen.
Ooooh shit vilken värk som kmr nu. Just det, lustgasen! Nu jävlar ska här andas!!
BAAAAM så kände jag mig full som fan på några sekunder och strax därefter spyr jag som en gris och Peter hinner precis tillbaka för att ge mig en spypåse. Tack och lov...
Sen var ju Peter ganska snabb med gasen också givetvis, blev nästan sur. Den e min!
Därefter tuggar vi  lite chips å har det väldigt mysigt och fnissigt ett par min.
Kändes nästan som att vi var på semester. Fulla, Goa och glada.

Sedan tar verkligheten vid. Jag ber om lavemang eftersom min kropp inte tömde sig själv och
jag var fortfarande rädd för att skita ner mig, bokstavligt.
Lavemanget var ju inte behagligt direkt men som tur är så var jag lagom berusad så
jag brydde mig inte om nånting. 

Här säger det PANG! Nu kommer värkarna med knappt en minut mellanrum. Här ser vi i journalen att "värk diagrammet" går sprikrakt upp och sedan står jag hängandes över gåstolen i vad som känns som en evighet.


 
Det gör så himla ont! Helt obeskrivlig smärta. Jag andas som en idiot i lustgasen hela tiden:
Får inte fram ett enda ord för de få sekunderna jag får vila mellan värkarna är jag borta.
Det syns knappt till nån personal alls men det är lugnt för vi klarar oss än så länge.
Men larmknappen användes därför flitigt när vi ville något.
Peter är min klippa och masserar under varje värk och det hjälpte jätte mycket faktiskt.
Nu frågar jag efter en värme kudde, också jätte skönt!
Sedan ber jag också om en pilatesboll men det var ingen höjdare. Kändes som att jag satt på hennes huvud.
Så det var det alltså försent för.
Tänkte be om TENS oxå men blev väldigt distraherad. Hade nog varit skönt med ett bad också.
Som ni läser, blev jag inte erbjuden nånting utan det var bra att jag visste själv vilka hjälpmedel
man kunde använda!
 
Klockan 19 går den barnmorskan hem som heter Maggan.
Dom som tar över nu är inte ens värda att komma ihåg namnen på, varav en elev.
 
Nu gör det så jäääävla ont. jag får inte fram ett enda ord jag bara skriker som ett odjur!
Sköterskan frågar om jag vill ha EDA. Hmm jag vet inte, jag vill spara den till sen när jag
känner att jag vill dö på riktigt. Men då säger hon att det är nu den hjälper inte sen. 
Okej då....

Efter ett bra tag kmr narkosläkaren. Klockan är nu 21.00 och typiskt nog blev värkarna ännu starkare och tätare just då. I detta stadiet är jag inte riktigt medveten om vad som sker runt omkring mig.
Peter pratar lugnt å sansat i örat på mig och förklarar. Av någon anledning är det bara hans röst jag tar in. 
Sätter mig på sängkanten å kutar ryggen. Hur fan ska jag kunna göra det? Jag har en mage i vägen!
Peter frågar personalen TRE gånger strax innan sticket. ÄR DET NU HON SKA SITTA STILL??
Till slut får han svar, då säger han till mig: Liv, nu måste du sitta jätte still.
Jag var livrädd, mitt i en värk å jag kan fan bli lam om jag inte sitter still. 
Han sticker FYRA gånger utan att lyckas. Sedan försöker han med spinal men den misslyckas också.
Denna gången går det som en blixt ner i benet. Då avbryter han direkt. Fem misslyckade stick, det blir ingen ryggmärgsbedövning för min del. Jag blir jätte rädd och orolig. Hur fan ska de här gå?!  
Har aldrig ens haft tanken på att det inte skulle gå och alltså aldrig tänkt mig en förlossning utan den.
Under tiden svarar narkosläkaren i telefon vilket inte känns okej!
 
Läser i journalen att klockan 21.43 kontaktar de åter narkos om den andra jouren kunde göra ett försök
men jouren tror inte det skulle lyckas då den är ST läkare.
Det står också att de kontaktar en annan läkare men han har inte tid. 

Tiden går och fortfarande inget förändrat och fortfarande ingen personal att se.
Bara eleven som serverar vatten hela tiden men de kunde ju Peter göra.
Jag behöver väl en barnmorska ingen jävla servitris??
Under all den övriga tiden står denna eleven vid datorn som finns i rummet.
 
Tiden går å värkarna gör som ondast. Nu är det nästan som att jag tappat kontrollen.
Det gör så ont så jag inte riktigt är medveten. Jag hör bara hur jag själv skriker som ett jäkla odjur.
Andas i lustgasen hela tiden. 

Klockan är ca 22 och nu går vattnet. Inte som på film minsann utan här sipprar det lite hela tiden.
Är precis som att jag kissar i flera timmar. När bm väl är inne tjatar hon om att jag ska upp å gå
eller stå på alla fyra för att få hjälp av tyngdkraften.
Hur fan ska jag kunna göra det med denna kroppen och mellan värkarna som inte ens är en minut mellan??
Åh jag hatar dig! Varierar mellan att stå, ligga på rygg, sidan och stå på alla 4. 
 

 
 
Nu blir jag erbjuden Västervik sprutan, även kallad livmoderhalsbedövning.
En lokalbedövning som sätts vid livmoderhalstappen.Denna tar bort topparna en stund vilket är skönt.
Men vi får vänta ett tag på doktorn.
In kommer världens goaste lilla gubbe i stor vit rock med grått skägg. Påminner mkt om en trädgårdstomte.
En person värd att minnas! Han förklarar bra å ger bra info när han sätter sprutan.
Minns inte så mkt av sprutan bara att det isade ngt fruktansvärt. 
 
Vid kl 00 börjar krystvärkarna.
Precis som man har hört hur det är, är jätte bajsenödig!
Shiiiit nu börjar det trycka på, säger jag och försöker sno elevsköteterskans uppmärksamhet ifrån datan.
Värkarna ändrar karaktär jätte fort. Trycker på rejält med en gång!
Är det nu jag ska krysta?! skriker jag. Får det mest förvirrande svaret jag har varit med om "Om du vill"
Va? Men jag vet väl inte vad fan jag vill!! Det är väl drf ni e här!! Vet inte om jag bara tänkt det lr om jag faktiskt sa det. 
Jag hade hela tiden det där i bakhuvudet att man inte ska krysta så fort O att det gärna får ta dit, riskerna med att spricka osv.
Frågade massvis med gånger om jag ska krysta eller vad jag ska göra. Eleven som står vid datan säger medans hon fortfarande har ögonen på datan "Antingen så börjar du krysta eller om du väljer att andas igenom värkarna"
Om inte humöret redan trytit, gör det de nu minsann! Förvirrad och hjälplös börjar jag krysta. Tyckte det var svårt först, Får lixom ingen kontakt med musklerna där nere.
Hur krystar man egentligen? Okej, som att jag ska skita har jag hört...
 
Värk efter värk efter värk... Krystar å krystar ä krystar..Nu var det riktigt länge sedan någon tittade till oss. Herregud är det så här det är att föda barn?? Jag och Peter helt ensamma i ett litet rum! Är det inte som man sett på tv, att någon coachar?? Hallå?? Hjälp??
Peter trycker på knappen, eleven kommer å vi säger "Nu får ni väl faktiskt ta å undersöka här å se hur fan det går egentligen". Nu hade vi krystat i en timme utan att få veta nånting. 
Vi tjatar på eleven lite å hon undersöker. Hon säger det går sakta framåt. Då kmr ansvarig bm in å skäller på eleven att hon absolut inte får undersöka när hon inte är i rummet.
Tom jag som ligger halvdöende tänker på hur fan hon behandlar sin elev!
Ragatan undersöker själv å säger att det är en kant i vägen så hon håller emot under nästa värk. Aj som fan!!
Å känner tydligt hur den där kanten släpper, känns som att hela slidan spricker.
Om hon hade undersökt en timme tidigare hade hon kanske sparat mig en timme lidande?? 
 
Här nånstans sätts det värkstimulerande dropp för att "sätta fart på grejerna". 
Eleven stack och stack och stack, hon hittade inte blodådran i handen. 
Till slut lyckades hon, trodde hon! 
Peter går förbi datan och råkar se att det står "för korta ineffektiva värkar"
Jaha, varför kunde dom inte förklara för oss? Inte bara sätta dit droppet och gå? 
Men efter ett tag får jag så himla ont i handen. Ansvarig bm upptäcker att eleven stuckit fel så
droppet hamnade under huden. Detta gjorde faktiskt jätte ont! Bm blir jätte förbannad på eleven. 
Men gör det själv då ditt jävla as och inte anta att ELEVEN klarar allt!

Å jag som inte trodde värkarna kunde bli ngt värre! Nu är det 30-sekunder mellan dem. Får ingen luft! Hjälp mig!
Fortfarande ensamma... och det är äckligt, så himla äckligt. Känns som att jag ligger och badar i fostervattnet. Bm kommer in för att Theas hjärtljud gick ner, det blev för intensivt, hon sänker droppet. 

Nu tror eleven att hon är jätte snäll när hon tar upp benstöden. Visst jätte bra, men vinkla dom rätt då!
Istället försöker hon vrida och vända på mina ben så att de hamnar rätt i spåret, så att säga.
Haallååå vrid dom rätt istället för att försöka vrida mina ben åt något håll som inte går!
Men jag vet inte om jag får fram detta eller inte..

Nu är klockan runt 02.30. 
Krystat i 2.5 timme utan framgång. Nu är jag så himla trött, helt slut!
Mellan två värkar klämmer jag äntligen fram att jag inte orkar mer, jag orkar verkligen inte meeer. 
Vi ringer på klockan, dom går och överlägger med överläkaren hur dom ska gå vidare.

Tiden går, ligger fortf ensam å krystar. Nu får dom fan komma!
Ringer på klockan igen, dom har fortf inte kommit fram till något. 

Återigen, ligger ensam å krystar i vilket vad som känns som en evighet.
Nu mer lr mindre vrålar jag att jag klarar inte mer! Nu krystat i över 3 jävla timmar. 
Tredje gången gillt, trycker på klockan igen och in kmr något som påminner om ett helt fotbolls lag,
men det var 8 st. 
Dom säger det blir att försöka med sugklocka om det inte lyckas blir det akutsnitt. 
Jag har helt från början varit jätte rädd för att snittas men i denna stund var det min högsta önskan,
Snälla ta mig härifrån!!!
Peter frågar om dom inte kan göra snitt för jag e så trött. 
Dom svarar att man alltid försöker med sugklocka först, snitt är alltid sista utvägen.
Men säg mig, hur fan kunde det ta en timme att komma fram till detta??
Dom verkar ju redan ha rutiner. 
Sen minns jag bara att tre st står mellan benen på mig, en står till höger , två till vänster, en sitter till vänster och en hänger över min mage. 
Nu är jag så utmattad att jag är halvt avsvimmad men måste rycka upp mig för nu
ska hon ut på ett lr annat sätt. 
Är jätte rädd för vad som komma skall å jag får inte reda på det heller. Ser att dom förbereder sig där nere, och så gör det jätte ont! Vänta lite nu, vad sker? Vad gör ni? Vad ska jag göra? Smärtan förstår jag SEDAN att det var när dom körde in å satte fast klockan på bebis huvud, klockan är 5 cm i diameter.
 
Klämmer fram mellan värkar "Vad ska jag göra???"
Den ena säger "säg till när du har en värk"
Den andra säger "Det behöver du inte, vi märker det"
Skämtar ni med mig?? Säg vad jag ska göra och det nuuuu!
Nu känns det som att jag flippar totalt av att jag är förbannad och förtvivlad på dom,
samtidigt som att det känns som att hela jag ska gå sönder. Det vore så mkt enklare om jag bara dog nu!
Sköterskan som hänger på min mage ser antagligen min panik och tar ögonkontakt med mig och pratar lugnt och sansat "Nu ska doktorn dra när du har en värk, säg till när du känner att det kmr en så kan alla vara beredda". Tack du kära kvinna för att du ger mig info trots att jag aldrig sett dig förut och det är inte du som är ansvarig för att ge mig information.

Nu säger dom till mig att använda handtagen på sidan. Oj, vad mkt lättare det blev att krysta. 
Varför har ingen visat mig dom tidigare? Nu säger dom till mig att trycka hakan i bröstet.
Oj vad mycket lättare det blev att krysta. Varför VARFÖR har ingen hjälpt mig med detta innan??
Dom försöker återigen vrida mina ben åt något håll som inte är möjligt för att använda benstöden. 
Fattar ni inte att ni måste vrida stöden mer??? ni ser väl hur jag ligger???
 
En värk kmr strax därefter å jag skriker bara "Nu nu nu!"
Doktorn ställer sig upp å drar.
Nu vet jag minsann vad "ring of fire" har för innebörd. Mitt underliv brinner upp!!
Samtidigt som dom försöker dra ut en Melon från mitt rövhål. 
Han drar igen och igen utan att lyckas. Dom ropar "Tryyyyyck!" Men jag trycker ju, det gååååår inte!! 

Nu ser Peter att saxen kmr fram och han distraherar mig så jag inte ser saxen för han vet hur rädd jag är för det. Jag själv har ingen aning om att dom klipper och jag kan inte känna det heller för jag har redan så ont.
På fjärde försöket ploppar hon ut med den häftigaste känslan nånsin.
Glider ut i racerfart å trycket helt försvinner. Hon tas emot i en handduk och upp på bröstet. Hon är så himla varm.

Jag hamnar i chock.
Wow det kom faktiskt en unge, världens vackraste bebis, min bebis, våran bebis <3 
ja världens vackraste unge med knappt ngt fosterfett alls. och ja det är precis som på film,
vi båda gråter jätte mkt. Vilken lycka!


 
men än är det inte slut.... Del 2 kommer senare...







Sara

Fy fan vilken pers det måste ha varit:( blir ju mörkrädd så dålig ordning vet inte om jag vågar skaffa barn asså:/ förstår att du vill ha kejsarsnitt nästa ggn. Stort lycka till med allt<3



URL:


Anonym

Herregud! Fy fan vilka idioter! Jag födde i december och funderade på näl men valde i slutändan att åka till Gbg ist. Jag blir riktigt upprörd när jag läser detta inlägg, men wow att du klarade dig igenom det. Jag hade aldrig klarat det.

Svar: Tack för dina ord . Och jag tycker verkligen du gjorde rätt å valde Gbg istället :)
Livan



URL:


blessing

vilken underbar värld vi lever , jag fortfarande tvivlar på detta spell caster hur han gjorde det !
Min mun är full av vittnesmål , Am välsignar min man lämnade hemmet för två år till Sydafrika för en turist , menade han en prostituerad och han förhäxa av flickan min man vägrar att komma hem igen , jag gråta dag och natt ser för vem kan hjälpa mig , jag läste en nyhets papper om en kraftfull spell caster heter Dr okojie och jag kontaktade spell caster för att hjälpa mig att få min älskare tillbaka till mig , och han ber mig att inte oroa sig för att de gudar som vi slåss för mig .. han sa till mig i mitten av natten när allt anden är i vila som han kommer att kasta en trollformel för att återförena min älskare tillbaka till mig . och han gjorde på mindre än 3 dagar min man kom tillbaka till mig och började gråta som jag skulle för att förlåta honom , jag , så glad för vad denna spell caster gjorde för
mig och min man .. kontakt på sin e-post [email protected] är den bästa spell caster i hela vilda världen . han specialiesed i lösningen av andra problem, bland annat följande:
( 1 ) Om du vill att ditt ex tillbaka .
( 2 ) om du alltid har mardrömmar .
( 3 ) Du vill främjas på kontoret.
( 4 ) Du vill att kvinnor / män springa efter dig .
( 5 ) Om du vill ha ett barn .
( 6 ) Om du behöver ekonomiskt stöd .
( 7 ) Om du vill att bota HIV AIDS
kontakta honom nu för omedelbar lösning på ditt
problem på [email protected]
Tack



URL:


MARY

Ofattbara och otroligt. Jag är Mary Smith från USA och jag har en god nyhet att dela till hela världen. Behöver du ditt ex make eller älskare snarast? Jag vill berätta att du inte behöver oroa dig eftersom jag har en god nyhet för dem där ute som inför eller liknande till sådan situation eftersom det finns alltid ett hopp och en lösning på alla problem. Det finns en bra spell caster kallas stora DR.ODUBU som verkligen kan lösa ditt problem. Få min älskare tillbaka är vad jag kan inte föreställa mig men när jag förlorade Jackson, jag behövde hjälp och någonstans att vända dåligt men min moster berättade om denna spell caster som också hjälpt henne på internet. Jag trodde det brukar fungera men jag försökte bara att ge mannen en chans och jag beställde en LOVE SPELL. Två dagar senare ringde min telefon. Jackson var sitt gamla jag igen och ville komma tillbaka till mig! Inte bara kommer tillbaka, spell caster öppnade honom veta hur mycket jag älskade och behövde honom. Denna Spell gjutning är inte hjärntvätt, men öppnade han upp ögonen att veta hur mycket vi har att dela tillsammans och han kastade även en skydd spell och ingen bieffekt för stava och också han fortfarande kasta pengar spell för mig också men jag har inga problem om pengar når jag nu och också nöjd med min familj. Jag rekommenderar alla som är i min gamla situation att prova honom eftersom han kommer att hjälpa dig och göra saker vara det sättet som det tänkt att vara. Om du har sådana problem eller liknande detta, kontakta honom på hans e-Dr {[email protected]} tack bra DR.ODUBU och får dina gudar belöna dig för dina goda gärningar Dr {[email protected]}.

Jag vill låta dig veta att han kan kasta all typ av förtrollningen med 100%
garanti, om du har någon typ av problem som detta eller mer snabbt kontakta
honom om hjälp okej

Behöver du en Love spell
Behöver du pengar inom 48 timmar genom stava
Behöver du ett botemedel för din HIV
Behöver du ett lån stava
Vill du vara berömda i livet
Vill du leva långt liv
Behöver du ditt Ex tillbaka
Behöver du ett barn
Har du Cancer problem
Har du ett Anier problem
Har du Ashmer problem
Etc kontakta honom på >>> {[email protected]}.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?