Varning för LCHF

jag går fortfarande och funderar på olika dieter.
Shakes o sån skit funkar säkert på dom som inte tränar
så hårt som jag. Men jag behöver ordentlig mat just för
att jag tränar så intensivt just nu.

jag tror egentligen på tallriksmodellen.
Alltså byta ut kolhydrater till sallad tex.
Och undvika socker och fett. 
Det gamla svenska sättet helt enkelt.
Men vem har tålamod till det och de tar lång tid...

Gick återigen i lchf tankar.
Så jag googlade lite:

Ät gärna

  • Kött: Valfri sort. Nöt, gris, vilt, kyckling. Fettranden är nyttig liksom skinnet på kycklingen. Välj gärna ekologiskt och gräsbetat om du kan.
  • Fisk och skaldjur: Alla sorter. Gärna feta fiskar som lax, makrill eller strömming. Undvik panering.
  • Ägg: I alla former. Kokt, stekt, omelett. Gärna ekologiska.
  • Naturligt fett, feta såser: Använd gärna smör och grädde i matlagningen så blir det godare och du blir mättare. Bearnaisesås, hollandaisesås, läs på förpackningarna eller gör själv. Kokosfett, olivolja och rapsolja är också bra alternativ.
  • Ovanjordsgrönsaker: Alla sorters kål, till exempel blomkål, broccoli, vitkål, brysselkål. Sparris, squash, aubergine, oliver, spenat, svamp, gurka, grönsallad, avokado, lök, paprika, tomat med mera.
  • Mejeriprodukter: Välj alltid det fetaste alternativet. Riktigt smör och Bregott, grädde (40 %), crème fraiche, feta ostar. Fet grekisk/ turkisk yoghurt. Var försiktig med vanlig mjölk och fil, de innehåller mycket mjölksocker. Undvik smaksatta, sockrade och lättvarianter.
  • Nötter: Bra som tv-godis (helst i måttliga mängder).
  • Bär: Okej i måttliga mängder, om du inte är superstrikt/-känslig. Goda med vispad grädde.

 

 

Undvik helst

  • Socker: Värst av allt. Läsk, godis, juice, sportdrycker, choklad, kakor, bullar, kaffebröd, glass, frukostflingor. Även sötningsmedel undviks helst.
  • Stärkelse: Bröd, pasta, ris, potatis, pommes frites, chips, gröt, müsli och så vidare. »Fullkornsprodukter« är bara mindre dåliga. Måttliga mängder rotfrukter kan vara okej om du inte är alltför noga med kolhydraterna.
  • Margarin: Industriell smörimitation med onaturligt hög omega-6-halt. Har inga hälsofördelar, smakar dåligt. Statistiskt kopplat till astma, allergier och andra inflammatoriska sjukdomar.
  • Öl: Flytande bröd. Full av maltsocker tyvärr.
  • Frukt: Mycket socker. Ät undantagsvis som naturligt godis.



Läs och ni fattar själv att detta kan ju inte vara bra!
Visst alla fattar att man inte skall käka godis och kakor osv.
Angående "ät gärna" så säger ju emot aå himla mkt, och täpper igen allting.
farligt!
OCH nu har dom gått ut med i Norge att detta ÄR farligt!
hjärtinfarkter och stroke har ökat betydligt!

tänk vad all denna skiten täpper igen blodkärlen.
okej man kanske går ner några kilo men sen upp igen och
tänk på insidan för fan...



När en 10 åring säger till mig
"Frukt är onyttigt"
Då har de tagit överhand!!!!







Malin

Du borde läsa på lite mer om Lchf. Det finns inga studier som visar att det ska vara anledningen till igentäppta kärl och dyl. Läs gärna Lchfklubben.se så får du lite mer kött på benen. Det är logiskt.



URL:


Anonym

Men äter man efter de och äter mat med mycke grädde i så blir man mätt väldigt fort och man varar mätt också. Men de känns ju inte helt bra. Jag brukar försöka göra sån mat som mormor gjorde och röra på sig tror att de är sån mat som man mår bäst av. Fast visst jag gör inte sås på massa grädde utan tar matlagningsgrädde istället.



URL:


Livan svarar

Sv: Malin borde tydligen kolla läget i Norge



URL:


Fia

Små portioner, var tredje/fjärde timme, dricka mycket vatten, undvika socker, gå promenader & för att få fastare kropp tar jag hjälp av lite styrketräning. Funkar jätte bra & det händer saker samt att detta är en livsstil som håller i längden samt att jag mår så himla mycket bättre utav detta! Huvudsaken är att man mår bra & är lycklig :)



URL:


Livan svarar

Sv: exakt vad jag tror på Fia!! :))



URL:





NAMN
 

MAIL


URL





Spara?